Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.07.2010 21:30 - Мещри
Автор: voinov50 Категория: Изкуство   
Прочетен: 16572 Коментари: 39 Гласове:
28

Последна промяна: 13.04.2018 15:01

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Изкачите ли източните върхове на Пирин, пред взора ви ще се разкрият прекрасните, необятни, синеещи се и стигащи чак до хоризонта, нагънати планински  масиви на Западните Родопи.

По тези земи преди много, много, лета живееха едни мъже, които наричаха себе си мещри -майстори - дюлгери.

Щом чукнеше пролет и на към Гюргьов ден цветенца обсипеха наоколо поляните, майсторите се събираха с чираците си на групички и с по една торбичка на рамо, в която слагаха по самун хляб, мистрия и отвес, се отправяха към Станимашко, Баташко и други краища на северните  български земи, за да въздигат нови и здрави домове. Желаещи не липсваха - знайно е, че българинът винаги е хвърлял и последния си грош за да изгради свой собствен дом - явяващ се като смисълът на съществуването му, семейството и рода му.

Връщаха се по домовете си чак едва на есен, по Димитров ден. Престояваха по седмица-две, проверяваха как се е справяла съпругата с нивите и домочадието, оставяха по малко парици и преди още да са паднали първите снегове се отправяха на юг към Беломорието. Там от памтивека,  по топлите южни земи, бяха високо ценени като строители на високи каменни къщи, опасвани с дървени пояси -вардещи ги от земетръси.

Често в съседство работеха и майстори от Трънско, разсмиващи ги със своя странен западен,  граничен, български диалект: „ Узмем бичкийо на шию, сложим теслу у пояс и айде на полье”. Диалект, ама всичките българи го разбирали. А мещрите или мещурганците си имали и странен, измислен от тях си, и неприличащ на никой друг език по земята. Свой си таен дюлгерски език, неизгубил се през годините и който и днес може да се чуе тук и там в селата разположени в северозападните склонове на Родопа планина.

Веднъж, едни от тези майстори отишли и се цанили при един поп в беломорския град Кавала. Високо горе на ската, близо до православната черкова положили темелите на нова попска къща. Работели майсторите покачени високо на скелето и подсмигвайки си дяволито по навик си подвиквали:

- Ей, гомар, оваа чупа дека преминува доле по улицата е бая миреста!

- Има убави ненчи! – отговарял му колегата от срещуположния зид.

По улицата минавали белолики гъркини, красиви българки и забулени ханъми. Чувайки странния говор отвисокото, вдигали почудени очи, и забелязвайки напористо-дяволитите погледи на мещрите, продължавали напред, без нищо да могат да разберат от мъжките им намеци. Гръцки знаели и български и турски разбирали, но от мущурганския език - йок, бъкел не отбирали. И как да го разберат, като мещрите ревниво пазели тайния си говор от всякакви чужди уши и вмешования.

В един подобен слънчев ден, след завършилото предиобедно посещение на попадиката и напъпилата ѝ като розов гюл щерка, мещрите развеселени си заподвиквали:

- Eй, гомар, дай вар! После ми подай ей ониа, делания камик, таман че си пасне тука на кюшето…

- Мещра, бендиса ли ти попадиката? – попитал един от чираците.

- Е-е-е, паа, миреста е… - смеел се главният майстор. – Дай кал и не ме гледай у мустаците, а избери и още некой прав и по-убав  камик!

- Мещрооо, а какво че речеш за младото попадиче?

- Арна е, арна е. Да немой да ти е бендисала?

- Ами, к,во да ти река, миреста е… Сакам да и раксам траказо…

Подхвърляйки си така солени шеги, продължавали да работят, докато изведнъж иззад ъгъла на съседната къща не се появил и попът.

- Гомаро е вервелее, сака дръз! – подвикнал той, клатейки глава люто, на към майстора.

- А-а?! Та ти догеловаш ле мещрỳгански, попе, окововаш ле го? А?! - и майсторът втрещен облещил едни такива очи като плочи.

- Мۥба, окововам го. Моят корен е от Мехомия, нашите са се преселили тук, още кат съм  бил дете…  - смеел се попът. – Та, ако чирако ти сака, и аз мога да му раксам на него траказо… - и се захилил гърлесто и самодоволно.

Та такива ми ти работи се случвали с нашите майстори по чуждите земи. А това, което научих и запомних от тях е: „Да не си отварям устата, „там, където трябва и където не трябва, защото думите нямат кости, но костите болят много от подобни непредпазливи думи и разговорки”.

 

-         гомар – момче

-         оваа чупа – тази жена

-         бая миреста – много хубава, красива

-         убави ненчи – хубави гърди

-         да немой – да не би, недей

-         йок – (тур. нищо, не)

-         бендиса ли ти – хареса ли ти

-         арна – харна, хубава

-         сакам да и раксам траказо – непреводимо, желая да я любя

-         гомаро е вервеле – момчето е пияно

-         сака дръз – иска бой

-         догеловаш ле – разбираш ли

-         окововам го – говоря го

-         мۥба – ами

-         Мехомия – днес гр. Разлог, разположен между планините: Рила, Пирин и Родопите

-         сака – желае, иска

 

                      От цикъла  „Нови диалектни разкази”

 

 



Тагове:   мещри,


Гласувай:
28



1. анонимен - Браво!
27.07.2010 21:52
Браво!
цитирай
2. sahajayoga - :))))))
27.07.2010 21:56
:))))))))))))))))) prekrasno
цитирай
3. voinov50 - Е, ха, де...
27.07.2010 21:56
Благодаря!
Но защо си анонимен?
цитирай
4. voinov50 - sahajayoga - :))))))
27.07.2010 21:58
Чачо, благодаря!
цитирай
5. veninski - И аз поназнайвам някои мещерски ...
28.07.2010 07:29
И аз поназнайвам някои мещерски думички, приятелю... Поздрави от Родопите!
цитирай
6. stela50 - Поздравления ,Войнов ,
28.07.2010 08:58
прекрасно е ...прочетох го с удоволствие .Напомни ми разказите на дядо ми ...
Благодаря !
цитирай
7. voinov50 - Васко, знаеш, не се съмнявам в теб, приятелю :)))))
28.07.2010 09:25
Поздрави от Пирин!
цитирай
8. voinov50 - Стела, радвам се, че ти е харесало моето шеговито разказче :)))
28.07.2010 09:27
Поздрави от Пирин!
цитирай
9. priqtel12 - Ха-ха-ха!!!
28.07.2010 09:58
Ех, че ме разсмя от сутринта!
Поздрави!
цитирай
10. joysii - Интересен диалект. Наистина доста ...
28.07.2010 11:17
Интересен диалект.
Наистина доста е рисковано да си говориш без да се съобразяваш.Няма сигурна гаранция,че наоколо никой няма да те разбере.Човек винаги трябва да си "мери прикказките".
цитирай
11. voinov50 - Благодаря, Ивче!
28.07.2010 11:31
priqtel12 написа:
Ех, че ме разсмя от сутринта!
Поздрави!

Да е усмихнат денят ти, и не само този :)))
цитирай
12. ciele - :)))))
28.07.2010 11:32
ех ,тези мещри...подразбира им се все пак... ;)
Поздрави ,voinov50! Приятно ми е да те чета.
цитирай
13. voinov50 - joysii :))), прав(а) си...
28.07.2010 11:44
joysii написа:
Интересен диалект.
Наистина доста е рисковано да си говориш без да се съобразяваш.Няма сигурна гаранция,че наоколо никой няма да те разбере.Човек винаги трябва да си "мери прикказките".


Поздрави!
цитирай
14. voinov50 - ciele - :)))))
28.07.2010 11:49
ciele написа:
ех ,тези мещри...подразбира им се все пак... ;)
Поздрави ,voinov50! Приятно ми е да те чета.


Благодаря, ciele!
Весел, щастливи и ползотворен ден!
цитирай
15. kotyopuh - Поздрави и от Тракия :)))
28.07.2010 12:16
Хубав разказ, отивам да го разкажа на Маца Жулиета :))))
А и на човечката, дето се грижи за нас ...
Мъъррркащ летен ден :)))
цитирай
16. voinov50 - Добре дошъл, котьопух :)))
28.07.2010 12:48
kotyopuh написа:
Хубав разказ, отивам да го разкажа на Маца Жулиета :))))
А и на човечката, дето се грижи за нас ...
Мъъррркащ летен ден :)))


Поздрави за човечката от слънчеваТракия!!!
цитирай
17. kasnaprolet9999 - Интересен разказ,
28.07.2010 14:26
половината го разбрах и без превода, ей така по чувство може би, само ме затрудни това: гомаро е вервеле – момчето е пияно
цитирай
18. voinov50 - Поздрави за теб, Неви!
28.07.2010 14:39
kasnaprolet9999 написа:
половината го разбрах и без превода, ей така по чувство може би, само ме затрудни това: гомаро е вервеле – момчето е пияно

цитирай
19. zvezdichka - Чела съм, че в региона на
28.07.2010 15:06
Лещен са използвали мешерски език. Много е интересно!
А и разказа ти е много увлекателен :).
Поздрави!
цитирай
20. makont - Колко е истинско с този диалект!
28.07.2010 15:16
А костите наистина болят от думи! Усмихна ме и ми напомни за диалектите по нашия Видински край - на турлашки, селцата високо в Балкана, кошница е - "крошня кукурузнячя", поузряла краставица е - "краставица семеняча", а на майка си казват "мати ми"! И нали са зевзеци, един селянин с торба стари парцали на рамо пита селянин от съседното село, който бил голям шегаджия: " Къде бият парцали у ваше село", местният му показал родната милиция, нали се сещаш при зададения въпрос "Тук ли бият парцали", какво последвало. Усмивки и от мен!
цитирай
21. voinov50 - Цани, точно като тези каменните къщи в Лещен са вдигали...
28.07.2010 15:44
zvezdichka написа:
Лещен са използвали мешерски език. Много е интересно!
А и разказа ти е много увлекателен :).
Поздрави!

Усмихнат и слънчев ден!
цитирай
22. voinov50 - makont , Маичка :))))))))))
28.07.2010 15:53
makont написа:
А костите наистина болят от думи! Усмихна ме и ми напомни за диалектите по нашия Видински край - на турлашки, селцата високо в Балкана, кошница е - "крошня кукурузнячя", поузряла краставица е - "краставица семеняча", а на майка си казват "мати ми"! И нали са зевзеци, един селянин с торба стари парцали на рамо пита селянин от съседното село, който бил голям шегаджия: " Къде бият парцали у ваше село", местният му показал родната милиция, нали се сещаш при зададения въпрос "Тук ли бият парцали", какво последвало. Усмивки и от мен!


И аз се видях в чудо по вашия край :)))
Казват ми: "Ние сме на кукурузо. Като се прибереш от Видин уготвеното ще го намериш у шпоро. А отвън има и дудичи..."
Всичко обърнах наопаки, и хладилници и шакафове и све :))) А то тепсията била във фурната на печката - това е било шпора..., а черниците били дуди :)))
Поздрави!
цитирай
23. solinvictus - супер ! поздрав!
28.07.2010 16:36
супер !
поздрав!
цитирай
24. voinov50 - solinvictus, благодаря!
28.07.2010 16:44
Весел ден!
цитирай
25. voinov50 - makont , Маичка :))))))))))
28.07.2010 16:52
voinov50 написа:
makont написа:
А костите наистина болят от думи! Усмихна ме и ми напомни за диалектите по нашия Видински край - на турлашки, селцата високо в Балкана, кошница е - "крошня кукурузнячя", поузряла краставица е - "краставица семеняча", а на майка си казват "мати ми"! И нали са зевзеци, един селянин с торба стари парцали на рамо пита селянин от съседното село, който бил голям шегаджия: " Къде бият парцали у ваше село", местният му показал родната милиция, нали се сещаш при зададения въпрос "Тук ли бият парцали", какво последвало. Усмивки и от мен!


И аз се видях в чудо по вашия край :)))
Казват ми: "Ние сме на кукурузо. Като се прибереш от Видин уготвеното ще го намериш у шпоро. А отвън има и дудичи..."
Всичко обърнах наопаки, и хладилници и шакафове и све :))) А то тепсията била във фурната на печката - това е било шпора..., а черниците били дуди :)))
Поздрави!



Мая, сетих се и за патора (патока), кокош (петел) и на всякакъв вид колело казват точило... на секирата - манара и т. н.
цитирай
26. makont - О, а малка кръгла тавичка без дръжка е
28.07.2010 18:05
"чиве". Веднъж мама ме изпрати да купя и аз като се изцепих в магазина: "Дайте ми едно чивенце"(думата е от кулско), нямаш си напредстава колко умно ме изгледа продавача, та трябваше да разяснявам. Ами иди да купиш "нящо" от магазина! Можем да си направим речник. Хубаво е, че се сещаме за тези хубави български диалекти. Сега "затварям джама, че ми фурка".
цитирай
27. voinov50 - Мая :)))
28.07.2010 18:18
makont написа:
"чиве". Веднъж мама ме изпрати да купя и аз като се изцепих в магазина: "Дайте ми едно чивенце"(думата е от кулско), нямаш си напредстава колко умно ме изгледа продавача, та трябваше да разяснявам. Ами иди да купиш "нящо" от магазина! Можем да си направим речник. Хубаво е, че се сещаме за тези хубави български диалекти. Сега "затварям джама, че ми фурка".


И от там минах..., Димово, Макреш, Водна - дето са станциите против градушките, от там в Грамада и после в голямото Дунавци... А от Видин до Кула имаше само един автобус сутринта и чак вечерта един за връщане... Но за завиждане на кулчани е читалището им, хубаво и голямо е, а Кула е на един хвърлей място от границата...
цитирай
28. makont - Лафче на мъя съпруг, по повод "на един хвърлей място":
28.07.2010 18:25
"Ако мериш по моя, няма и толкова"(става въпрос за хвърлея). Всъщност той е от Дунавци, а аз почти не знам откъде съм. Родена съм в гр. Грамада, но в личната карта объркали и писали с. Тошевци. Никога не съм живяла обаче там. В Кула и във Видин. Прекрасен край е това. Така ме разчувства. Наздраве, че идва време за по едно.
цитирай
29. voinov50 - Че то, голям хвърлей, ей! :)))))
28.07.2010 18:31
Наздраве и за теб и за либето!!!
Вездра, мучката да му е! - май така казваха наздраве на запад от Кула?
цитирай
30. katan - Браво, Цецо!
28.07.2010 18:49
Надминал си себе си!
Много мЪ аресаа твоя разказ!:)
За пръв път чувам за мещри и езика им, но е много колоритен!
Поздравявам те!
И правилно си завършил за езика /думата/:), че кости няма, но кости троши:)).
цитирай
31. voinov50 - Катюшка, само се опитах, пък какво е станало още не съм сигурен...
28.07.2010 19:02
Поздрави за юбилея!!!
цитирай
32. razkazvachka - Здрасти и поздравления!
28.07.2010 21:01
Взех да си мисля, че ще да е от Разлоч - хубаво си го наместил та и да се разбира:))))
цитирай
33. voinov50 - razkazvachka,... Мۥба, па рекоф на пръво четене от Разлочь да е, па... ако му напраа
28.07.2010 23:11
ош една или неколко друзи редакции, че се види тогай... :)))))

Поздрави!
цитирай
34. inakrein - Беше ми изключително интересно и ...
02.08.2010 12:30
Беше ми изключително интересно и забавно. развесели ме, но и не си пропуснал мъдростта в текста.
Поздравявам те! :)
цитирай
35. voinov50 - Благодаря, Инче :)))
02.08.2010 12:50
Радвам се винаги на твоето присъствие.
Поздрави от слънчевия Пирин!
цитирай
36. ckarlet - Хубав разказ, Voinov50! Позд...
30.05.2011 08:02
Хубав разказ, Voinov50!
Поздрави! С удоволствие прочетох!
цитирай
37. voinov50 - 36. ckarlet - Хубав разказ, Voinov50! Позд...
30.05.2011 11:49
ckarlet написа:
Хубав разказ, Voinov50!
Поздрави! С удоволствие прочетох!


Скарлет, радвам се, че ти е харесал :)
Поздрави и за теб!
цитирай
38. анонимен - Приятел и Аз те поздравявам, незнам ...
17.10.2012 21:12
Приятел и Аз те поздравявам,незнам откъде си ,ама.....Много,много малко мащровски думички използваш в изреченията ти ,зорлем по една две.Па и Я да ти кажа неква.Гомар да ти фльйосовам по мащровски не че доджьйоваш,въпреки ,че го знаеш, а и чупата е векучь миреста,анкат ле е за джонго,па Я да и раксам траказо.Па и шаграта е шагреста ама натрапува миреста оштевица,ама хайде стига толкова да не стана досаден,всичко ти добро.
цитирай
39. voinov50 - Ха?!
18.10.2012 18:56
Одобрих един интересен анонимен коментар, но той взе, че изчезна :(
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: voinov50
Категория: Изкуство
Прочетен: 1104918
Постинги: 162
Коментари: 1608
Гласове: 19555
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930